God ledelse og sunde arbejdsfællesskaber skaber udvikling

Ledelses- og Samarbejdsudvikling

Mål og forventninger til udvikling og resultater er dagligdag i de fleste organisationer. Medarbejdere, kunder, brugere, ejere, samarbejdsrelationer, os selv… listen over dem, der har forventninger til jer er uendelig lang.

Virksomhedstilpassede udviklingsforløb

Vores dna er et tæt samarbejde med vores kunder, hvor vi skræddersyr udviklings- og uddannelsesforløb, der matcher jeres behov og ønsker. Om I er en stor, mellemstor eller mindre organisation, så løser vi opgaven. Og sørger for at indholdet er skræddersyet uanset om vi taler om hele organisationen, en afdeling, gruppe, team, en mellemledergruppe eller topledelsen.

I reCome har vi mange års erfaring med ledelses- og organisationsudvikling i alle typer af organisationer – private, offentlige m.m.. Vi sætter det bedste hold til opgaven, og som eksempler på forløb, der skræddersys til den enkelte organisation, kan vi fremhæve:

  • Uddannelsesforløb i konstruktiv konflikthåndtering  med afsæt i mediationstilgangen
  • Udviklingsforløb med fokus på trivsel, det psykiske arbejdsmiljø og konstruktiv uenighed  
  • Udviklingsforløb, hvor målet er at styrke det tværgående samarbejde og opløse silotænkning
  • Tema- og Samspilsdage med fokus på at udvikle holdånden og skabe fælles billeder, fx ”Tillid og trivsel i en konstruktiv uenighedskultur”, ”JTI-personprofiler – hvor godt kender vi egentlig hinanden”, ”Teamudvikling – vejen til innovation og resultater”

Uløste konflikter skader opgaveløsning og det psykiske arbejdsmiljø

Et konstruktivt og samarbejdsorienteret arbejdsmiljø forebygger, at hverdagens uenigheder og diskussioner udvikler sig til destruktive konflikter.

En succesfuld arbejdsplads er kendetegnet ved, at vi sagtens være uenige – faktisk er det en styrke at kunne dele sine forskellige betragtninger. Hvis den konstruktive uenighed udvikler sig til fastlåste konflikter og samarbejdsproblemer, skader det opgaveløsningen og det psykiske arbejdsmiljø.

Uløste konflikter og samarbejdsvanskeligheder er ødelæggende for den mentale sundhed. Som mennesker reagerer instinktivt på problemer i vores relationer. Det kan medføre mistrivsel i en grad, så vi har vanskeligt ved at koncentrere os, laver flere fejl, bliver usikre og trækker os fra arbejdsfællesskabet.

Kom konflikterne i forkøbet

En god og kontinuerlig udvikling af samarbejdskulturen forebygger at små uenigheder og diskussioner udvikler sig til problematiske konflikter. Nogle typiske spørgsmål i et udviklingsforløb: ”Hvordan ønsker vi samarbejdet skal fungere om den fælles opgave?”, ”Hvordan kommunikerer og koordinerer vi med hinanden?” og ”Hvordan efterspørger vi og giver hinanden brugbar og rettidig feedback, som understøtter opgaveløsningen og vores mål?”.

Det er en god idé med regelmæssige mellemrum, at lederen og medarbejderne ser hinanden i øjnene og får aftalt eller justeret samarbejdets rammer og vilkår. Det påvirker samarbejdskulturen positivt og forebygger konflikter.

Du kan læse mere om vores tilgang her

Vi tilbyder kurser i konstruktiv konflikthåndtering og mediation:

  • Mediationsuddannelsen - Danmarks mest udbredte
  • Master Mediator Class - viden, der gør en forskel